Huishoudelijk reglement

Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt worden in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch of door fotokopieën, opname, of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van het bestuur.

Huishoudelijk Reglement van;

Katholieke Vereniging voor Eerste Hulp bij Ongelukken te Susteren

Artikel 1.
De vereniging kent leden, ereleden en donateurs.
Een donateur is een begunstiger. Hij betaalt jaarlijks een vrijblijvend bedrag aan de vereniging, maar is geen lid ven de vereniging. Er worden voor hem geen contributie aan de bond afgedragen.
Een donateur neemt aan geen enkel evenement van de vereniging deel.

Artikel  2.
Als lid is men toegelaten zodra men zich bij het bestuur heeft aangemeld.
De leden zijn zelf verantwoordelijk voor het behalen van alle competenties die nodig zijn voor de verlenging van zijn/haar EHBO diploma. Dit betekend dat je in 2 jaar tijd al je competenties behaald dient te hebben. Indien men hier niet aan kan voldoen, bestaat de mogelijkheid om een toets af te leggen voor eigen rekening om alsnog je diploma geldig te houden. Deze kosten zijn op te vragen bij de secretaris.
De leden zijn verplicht tenminste 1 keer per 2 jaar te assisteren bij een evenement.
De leden, die in het bezit zijn van tassen en andere materialen van de vereniging zijn verplicht deze goed te beheren en bij beëindiging van het lidmaatschap onverwijld in te leveren bij de voorzitter, secretaris of coördinator evenementen van de vereniging.
Betaling van de contributie over het lopende boekjaar dient te geschieden uiterlijk voor 1 mei van dat jaar. Bij in gebreke blijven kan het bestuur gebruik maken van artikel 8C van de statuten.
Volledigheidshalve wordt artikel 8 van de statuten in het huishoudelijk reglement opgenomen.

Het lidmaatschap eindigt:

  1. Door schriftelijke opzegging door het lid, doch slechts tegen het einde van het contributiejaar en met Inachtneming van een termijn van 4 weken.
  2. Door opzegging namens de vereninging.
    Deze kan geschieden, wanneer een lid heeft opgehouden aan de vereisten door de statuten voor het lidmaatschap gesteld te voldoen, als ook wanneer redelijkerwijs van de vereninging niet kan worden gevergd het lidmaatschap te laten voortduren.
  1. De opzegging geschiedt door het bestuur.
    Door ontzegging, wanneer een lid handelt in strijd met de statuten, reglement of besluiten der vereniging, of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt.
    Van dit besluit staat beroep open op de algemene vergadering.
  2. Door overlijden van het lid.

Artikel 3.
Het erelidmaatschap van de vereniging kan worden aangeboden op voordracht van het
verenigingsbestuur, of tenminste 5 leden, bij besluit van een ledenvergadering, aan hen, die zich in de vereniging verdienstelijk hebben gemaakt.

Artikel 4.
Het bedrag van de contributie wordt door de algemene ledenvergadering vast gesteld.
Indien men bij een evenement assisteert, heeft men recht op een korting van de contributie

Artikel 5.
Het bestuur gaat uit van een oneven aantal van tenminste vijf en ten hoogste negen leden.

Artikel 6.
Jaarlijks treedt op de algemene jaarvergadering, volgens een rooster van aftreding, een derde van het aantal  bestuursleden af, met dien verstande, dat de voorzitter, secretaris en penningmeester ieder periodiek in een ander jaar aftreden. Alle aftredende bestuurleden zijn terstond herkiesbaar, als ze dat van tevoren kenbaar hebben gemaakt.
Bij tussentijdse vacature neemt de daarin gekozene op het rooster de plaats in van het afgetreden bestuurlid.
Als gekozene komt in aanmerking, diegene die bij de laatste bestuurvergadering na de nieuwe benoemde bestuurleden het hoogste aantal stemmen heeft behaald.
Bij het niet voorhanden zijn van een reserve, dient een bestuurlid gekozen te worden door de ledenvergadering.
Bij een even aantal stemmen, is de stem van de voorzitter beslissend.

Artikel 7
Leden, beroepskrachten en vrijwilligers hebben het recht voor elke vakante bestuursfunctie zich kandidaat te stellen.
De namen van de kandidaten moeten tenminste vijf dagen voor de vergadering schriftelijk bij het bestuur worden ingediend. Worden geen kandidaten gesteld, dan kan zulks ter vergadering geschieden en heeft een vrij verkiezing plaats.

Artikel 8.
Van elk lid met een geldig EHBO diploma wordt verwacht :

  1. op elke herhalingsles EHBO aanwezig te zijn, bij verhindering dient men zich tijdig af te melden bij de secretaris.
  2. Bij de herhalingsles AED/Reanimatie dient men zich aan te melden via de website , daar het aantal plaatsen hier beperkt is. Bij het overstijgen van het maximaal aantal plaatsen overlegd het bestuur met de Instructeur wie er deze les kan volgen.

Artikel 9.
Alle stemmingen die ter sprake komen in de algemene ledenvergadering worden uitgevoerd door de aanwezige leden op deze algemene ledenvergadering. Over zaken wordt mondeling gestemd. Stemming over personen dient steeds schriftelijk te geschieden.
Wanneer bij een stemming over personen de eerste maal geen volsterkte meerderheid wordt verkregen, dan heeft een tweede vrije stemming plaats. Wanneer er dan nog geen volstrekte meerderheid wordt verkregen, heeft herstemming plaats tussen de beide personen, die bij de eerste stemming het hoogste aantal stemmen hebben verkregen, of, indien de meeste stemmen over meerdere personen verdeeld zijn, tussen allen, die de meeste stemmen op zich verenigen. Wanneer bij deze herstemming de stemmen staken beslist het lot.
Stemmen die blanco zijn uitgebracht worden niet meegeteld.

Artikel 10.
De jaarvergadering van de verenging wordt gehouden na afloop van het boekjaar.

Artikel 11.
Op de jaarvergadering worden:

  1. Verslag uitgebracht door de secretaris en de penningmeester.
  2. Een kascontrolecommissie bestaande uit 2 personen en 1 persoon als reserve lid samengesteld, welke in de eerst volgende vergadering verslag uitbrengt over de rekeningen verantwoording. Van deze commissie komen ten hoogste twee leden voor herbenoeming in aanmerking, met dien verstande, dat geen der leden meer dan drie jaar achtereenvolgende jaren zitting kan hebben.
  3. De voorstellen behandeld, welke voor de vergadering zijn ingediend.
  4. Klachten, wensen of ideeën uiterlijk vijf dagen voor de vergadering schriftelijk indienèn op het secretariaat.
  5. Het uitreiken van diploma’s wordt in beginsel gedaan door de Instructeur, bij verhindering wordt deze taak overgenomen door een bestuurslid.
  6. Onderscheidingen worden in beginsel uitgereikt door de voorzitter, bij verhindering wordt deze taak overgenomen door een bestuurslid.

Artikel 12.
De voorzitter leidt de vergadering en draagt zorg, dat de genomen besluiten worden uitgevoerd. Bij tijdelijke ontstentenis van de voorzitter wijst het bestuur, zulke nodig oordelend, uit zijn midden een plaatsvervanger aan.

Artikel 13.
De secretaris voert de correspondentie en is voorts belast met het houden van de notulen, het opmaken en indienen van het jaarverslag, het bijhouden van de ledenlijst en het beheer van het archief.
De vaststelling van de notulen geschiedt in de eerstvolgende vergadering.

Artikel 14.
De penningmeester voert het beheer over de geldmiddelen en houdt boek van alle inkomsten en uitgaven. Hij dient twee maanden na het verstrijken van het boekjaar de exploitatierekening van het afgelopen jaar en de begroting van het nieuwe boekjaar bij het bestuur in. Hij is persoonlijk verantwoordelijk voor alle onder zijn beheer zijne gelden en bescheiden van de afdeling. De leden, alsmede belangstellenden, vrijwilligers, trainers of instructeurs en indien beroepskrachten kunnen desgevraagd alle beleidsstukken, die de vereninging in het kader van de subsidiering aan de gemeente of provincie moet overleggen, inzien.

Artikel 15.
Het verenigingsbestuur vergadert tenminste viermaal per jaar en wanneer de voorzitter of tenminste drie leden van het bestuur zulks nodig oordelen.
De bestuursvergadering en de vergaderingen van eventuele anders statutaire organen zijn voor belangstellenden toegankelijk, behoudens voor zover onderwerpen ter sprake komen die leden, vrijwilligers en of beroepskrachten persoonlijk aangaan.

Artikel 16.
Het dagelijks bestuur, bestaande uit de voorzitter, de secretaris en de penningmeester, behandelt de lopende zaken. In spoedeisende gevallen is het gerechtigd tot alle handelingen, welke voor een geregelde gang van zaken noodzakelijk blijven, ook al vallen deze buiten de dagelijkse leiding. Zodanige handelingen worden in de eerstvolgende vergadering van het bestuur medegedeeld en verantwoord.

Artikel 17.
Wijzingen van het Huishoudelijk Reglement kunnen alleen geschieden in een algemene vergadering, indien de betreffende voorstellen in de oproepingsbrief zijn vermeld en door de vergadering zijn goedgekeurd.

Artikel 18.
Dit Huishoudelijk Reglement treedt onmiddellijk na het verkrijgen van de goedkeuring van de algemene vergadering in werking. Wijzigingen van het Huishoudelijk Reglement treden onmiddellijk in werking, tenzij in het betreffende wijzigingsbesluit anders wordt bepaald.

Artikel 19.
Bij ontbinding van de vereniging, bedoeld in artikel 15 van de statuten, worden de bezittingen beschikbaar gesteld aan: in eerste instantie aan de leden en daarna aan  naburige verenigingen.

Artikel 20.

In gevallen waarin dit Huishoudelijk Reglement niet voorziet, of bij geschillen omtrent de uitleg van de daarin  voorkomende bepalingen besluit het verenigingsbestuur.

Vastgesteld in de algemene vergadering van de vereniging D. D. 3 juni 1992.

Gewijzigd in de algemene vergadering van de vereniging D. D. 14 juni 2001.

Gewijzigd in de algemene vergadering van de vereniging D.D. 5 maart 2020.